©2008-2016 HHMR

2013 - Koen van Gils

Naam: Koen van Gils
Woonplaats: Oosterhout
Geboorteplaats: Breda
Vereniging: WSV Biesbosch
Type boot: Cork1720 "Evolution Racing"

 

Zeil carrière

Ik heb samen met mijn broer leren zeilen bij de zeeverkenners in Geertruidenberg toen ik 10 jaar was. Door ons enthousiasme besloten mijn ouders ook te leren zeilen en kochten een Defender 27. Al snel hing daar een FJ achter, die bijna net zo groot was, en daarom vooral in sluizen voor entertainment zorgde. Later kocht mijn vader van een wedstrijdzeiler een sportief uitgevoerde Standfast 30 waarmee we elke zondag samen gingen zeilen. Doel was dan altijd andere (niets vermoedende) toerzeilers inhalen. Liefst in grotere boten "of met een zeilnummer". Daar deden we dan ook alles voor. Doorlopend zeil wissels (keuze uit 14 stuks waaronder zelfs een blooper), buitenschootjes, infuckers (avant-la-lettre); alles uit de kast voor de virtuele winst. En thuis vooral boeken lezen over trim en wedstrijdzeilen. Echte wedstrijden ben ik pas begin jaren 90 gaan varen. Tijdens een borrel met mijn buurman Roel van Rijckevorsel bleek niet alleen dat hij ook een fanatiek zeiler was, maar bovendien een wedstrijdboot had (een Archambault Sprint 95). We hadden elkaar snel gevonden. Vanaf dat moment was de geest uit de fles en was ik "wedstrijdzeiler". Behoudens de jaarlijkse vakantie met de boot bestaat mijn tijd op het water eigenlijk vooral uit wedstrijdzeilen; Elk jaar vaar ik wel een groot aantal nationale en soms internationale wedstrijdseries en in elk geval alweer bijna 20 jaar zowel de zomeravondwedstrijden als de winterwedstrijden in Drimmelen. Absoluut hoogtepunt in mijn zeilcarrière tot nu toe is toch wel mijn rol als grootzeiltrimmer tijdens de LENCO campagne in 2011 met ondermeer deelname aan het Wereldkampioenschap ORCi in Cres (Croatië) en de Copa del Rey in La Palma (Mallorca). Een intensieve en zeer professionele campagne onder aanvoering van zeilprof Erik van Vuuren. Wedstrijdzeilen op het hoogste niveau in alle opzichten en daarmee een bijzondere ervaring. Naast Nederlands Kampioen ORC-2 (noord) met LENCO werd ik dat jaar bovendien Nederlands Kampioen FF65 als gastcrew op Fianchetto van Ed Brand. Hoogtepunten dit jaar zijn mijn eerste serieuze dual handed race (Bruine Bank Race met Chris Drent op Magnificent) en... het winnen van de HHMR!

Type boten waarop ik heb gevaren (met naam)

Archambault Sprint 95, Comet 910 (Mevr Jansen), Cork1720 (Evolution Racing), Defender 27 (Dibbes), Dehler 36 (BonVivant), Dehler 44 (Eclectic), F18, FF 65 (Fiancetto), First 34.7 (Junky en YachtVision), First 40 (Elke), First 40 (Magnificent), First 47.7 (Moana), FJ, Formula 18 (FastFrame), Gib Sea 96 (Coquillage), Grand Soleil 45 (Blue Magic), Hobie 16 (Stereo Banaan), Huisman 37 (Sabina), IOR 2-ton, J35 (Avanti), J80 (Jachtig), Jeanneau SunFast 32 (Farouche), Jeanneau SunFast 36 (Kunst & Vliegwerk), Landmark 43 (Skarp), Lutra 27 (Bolwerk), Marieholm Folkboat (Nattebrak), Oyster 37 (Ithaka), Salona 40, Salona 37 (Lenco), Salona 42ibc (Pacha powered by E-Mission), Salona 45, Standfast 30 (Spotvogel), Standfast 43 (Titan), Stern 33 (A Boen en Lovely Rita), Volvo 60 (Brunel Sunergy), X-35 (Dolce Vita)... maar ik vergeet er vast een paar.

Band met Hans

Ik vaar al jaren wedstrijden tegen zijn vader Kees en kende Hans eigenlijk alleen indirect van zien en af en toe eens kort spreken in het clubhuis. Tot ik uitgenodigd was voor een relatie event op de Brunel Sunergy. Daar bleek Hans (samen met Gideon Messink) als bemanning voor die dag mee te varen. Omdat ik één van de weinige enthousiaste zeilers aan boord was en vanuit de relatie met Kees en vanuit het Drimmelense een connectie met hem had, hebben we een hele gezellige en geëntameerde dag gehad. Helemaal vanaf dat moment ben ik de verrichtingen van Hans op de voet blijven volgen uiteraard. Ik heb bovendien ooit "tegen" Hans gevaren tijdens het ONK Zeezeilen in 2004 toen Hans op de Holmatro voer. Ook dat was memorabel, omdat na twee uur hakken tegen stroom en 35 knopen wind de bovenboei verdwenen bleek (de kardinale ton bleek een week voor het event te zijn gelicht) en de wedstrijd moest worden afgelast. Holmatro lag toen al ruim voorop en bemerkte dat dus als eerste...

HHMR

Al vanaf de eerste HHMR heb ik het voornemen gehad mee te doen, maar was het er door omstandigheden maar steeds niet van gekomen. We hebben met de Cork een uitstekend bootje voor dit soort wedstrijden en bovenal een hele ervaren en goed ingespeelde bemanning. We gingen erg hard en nagenoeg foutloos rond, dus we dachten dat we best eens voorin het overall klassement zouden kunnen zitten. Toen ik mijn naam hoorde omroepen en bleek dat we niet alleen onze klasse maar ook overall de HHMR daadwerkelijk gewonnen hadden, was ik eigenlijk best van mijn stuk. Niet alleen had ik dat niet verwacht, maar de HHMR is voor mij niet een prijs als elke andere. "Gefeliciteerd met de prijs van mijn pappa" van Kit en Bobbie kwam daarom serieus binnen. En dat is iets wat geen andere prijs heeft. Hoewel dat wel zo gaat dient de spotlight echter zeker niet alleen op mij als eigenaar te staan. De winst van de HHMR trophy is bovenal het resultaat van de gedeelde passie voor het wedstrijdzeilen binnen ons team. De lol in het spelletje, de focus en gedrevenheid van een ieder om altijd harder te willen gaan. Altijd met veel humor en gezelligheid. Genieten van het wedstrijdjes varen. De HHMR ten voeten uit...

 

Evolution Racing:

Alfred van Rijckevorsel
Jaap de Jong
Joseph Borstrok
Koen van Gils
Henk de Jong

Foto: Wim Verhoeve

Foto: 14MB